MZ ETZ 250 Sołtys

MZ ETZ 250 – motocykl produkowany w latach 1981 – 1989 w Zschopau. Jego poprzednikiem był motocykl MZ TS 250/1, natomiast MZ ETZ 251 jego następcą. Modele o pojemności 250 cm³ były największymi i najszybszymi jednośladami produkowanymi w fabryce MZ na przełomie lat 80. i 90. Skrót (Einzylinder Telegabel Zentralkastenrahmen) oznacza: jednocylindrowy, widelec teleskopowy, rama z centralnym profilem skrzynkowym.

Właściciel Leszek Majczyna 503063643
Rok produkcji 83
Miejsce garażowania Ludwikowo Gmina Stara Biła
Prezent od przyjaciół na 40 urodziny

 

Historia modelu

Początkowo motocykle wyposażane były dosyć ubogo. Brak obrotomierza oraz hamulec bębnowy z przodu odbiegały od sportowego wizerunku, jaki fabryka chciała nadać swoim wyrobom. Tarczowe hamulce, obrotomierze i dozowniki oleju zaczęły pojawiać się w wersjach eksportowych, a z biegiem czasu stały się standardem dla wszystkich egzemplarzy.

  • 1981 – wprowadzenie na rynek modelu ETZ 250
  • 1982 – hamulec tarczowy z przodu (duża zaleta), rzadko spotykane w tych rocznikach
  • 1983 – wyłącznik światła hamowania w kole przednim
  • 1983 – gumowe mieszki faliste na przednich widelcach (spotykane również wcześniej)
  • 1985 – nieco zmieniony obrotomierz (brak skali czerwonej)
  • 1985 – inne gumy na licznikach
  • 1985 – akumulator 12V 5Ah, poprzednio 9Ah
  • 1987 – elektroniczny zapłon w 250E
  • 1987 – nowy tłumik dla ETZ 250
  • 1987 – automatyczny dozownik oleju (pompa Mikuni)
  • 1987 – nowy gaźnik 30N3-1 dla ETZ 250 (później w 251)
  • 1987 – reflektor halogenowy z żarówką H4
  • 1988 – nowy przełącznik świateł z jedną wiązką przewodów
  • 1989 – zakończenie produkcji ETZ 250

Silnik

Silnik EM250 to dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym chłodzony powietrzem. Wadą silników EM250 jest niski moment obrotowy w zakresie do 3000 obrotów i jego szybki przyrost powyżej tej wartości. Sam przebieg momentu obrotowego wykazuje dwa szczyty, jeden dla obrotów 3500 i drugi dla 5200 obr/min. Jest to tzw. podwójna biegunowa, często występująca w silnikach dwusuwowych o sporym wysileniu, z rozrządem tłokowym. W praktyce objawia się to tym, iż motocykl rozpędza się dość ospale z niskich obrotów, aby energicznie przyśpieszać, gdy obroty silnika osiągają poziom powyżej 3000-3500. Jednak cecha ta występowała we wszystkich ówcześnie produkowanych motocyklach z silnikiem dwusuwowym o takim samym rozrządzie i zbliżonym wysileniu.

Ciekawostką konstrukcji silnika jest umieszczenie sprzęgła na wale korbowym. Zapewnia to w przypadku jednocylindrowca spokojniejszą pracę na biegu jałowym i na wolnych obrotach dzięki większej masie wirującej. Moment obrotowy silnika przenoszony jest poprzez przekładnię zębatą na precyzyjną 5 biegową skrzynię biegów, a dalej łańcuchem rolkowym w osłonie na tylne koło.

  • Maks. moc przy ok. 5500 obr/min :21 KM(15,5 kW)
  • Maks. moment obrotowy przy ok. 5200 obr/min : 27,4 Nm (2,8 kGm).
  • Silnik powinien być smarowany mieszanką paliwa z olejem o proporcji 50 : 1.

Przy poprawnym użytkowaniu, silnik wytrzymuje przebieg 30 – 40 tysięcy kilometrów. Po takim przebiegu konieczna jest wymiana tłoka, łożysk na wale oraz regeneracja (a najlepiej wymiana na nowy) wału korbowego i szlifowanie cylindra. Trwałości sprzyja stosowanie dobrej jakości oleju w mieszance paliwa z olejem oraz unikanie wysokich obrotów przy zimnym silniku. Jak większość dwusuwów także silnik 250-tki jest wrażliwy na jazdę na zbyt niskich obrotach przyśpieszającą zużycie łożyska wału korbowego, oraz na przegrzanie (piłowanie w miejscu, palenia gumy itd). Takie postępowanie w skrajnych przypadkach prowadzić może do uszkodzenia tłoka i cylindra.

Prędkości

Przy obrotach od 3000 do 5800.

  • I bieg 20 …35 km/h
  • II bieg 30 …60 km/h
  • III bieg 35 …85 km/h
  • IV bieg 55 …110 km/h
  • V bieg 70 …130 km/h

Na pierwszych trzech biegach motocykl przyśpiesza energicznie, ale dynamika uwarunkowana jest utrzymaniem silnika powyżej 3000 obrotów na minutę. Według oryginalnego oznaczenia skali obrotomierza obroty ekonomiczne kończą się na 6000 obr/min, czyli około 131 km/h. Jednak tak naprawdę silnik EM250 może nadal zwiększać swoją prędkość obrotową, nie tracąc dużo ze swojej trwałości. Jest tak dlatego, iż górną granicą pracy silnika nie jest 6000 obr/min, a 7000 – 7500 obr/min. Ze względów ekonomicznych i bezpieczeństwa (również silnika) powinniśmy przyjąć 7000 obr/min jako dopuszczalną granicę pracy silnika. Przy takie prędkości obrotowej momenty bezwładności mas i siły odśrodkowe są tak duże, że zużycie części układu korbowego oraz gładzi cylindra następuje przedwcześnie. Wg instrukcji prędkość maksymalna wynosi 125-130 km/h. Prawdą jest, że przy standardowych zębatkach – 19/48 zębów (przód/tył) na drodze bez wzniesień i wiatru w plecy Mz powinna osiągnąć 140 km/h. Po założeniu zębatki 21-zębowej teoretyczna prędkość maksymalna wynosi 145-148 km/h. W rzeczywistości prędkość ta jest bardzo trudna do osiągnięcia, ponieważ przy takim przełożeniu silnik nie dysponuje nadmiarem mocy podczas rozpędzania na 5-tym biegu.

Przyspieszenie (przy 6000 obr/min): od 0 do80 km/hw 6,6 s, do100 km/hw 10,9 s. Możliwe jest rozpędzenie motocykla do100 km/hw czasie poniżej 8 s.

Generalnie prędkością max. w ETZ 250 powinna być prędkość osiągnięta przy 6000 obr/min. Motocykl zużywa od 3 do5,5 lpaliwa na100 km. Dane są podane przez producenta, jednak spalanie paliwa zależy również od stylu jazdy, warunków panujących na drodze, naszej pozycji na motocyklu (w tym przypadku chodzi o opór powietrza).

Dane techniczne

  • Masa w stanie gotowym do jazdy151 kg(153 kgw wersji z hamulcem tarczowym).
  • Dopuszczalna masa całkowita wynosi330 kg.
  • Ilość oleju w skrzyni biegów – 900 cm³ oleju przekładniowego SAE 80.
  • Zbiornik paliwa –17 l(1,5 lrezerwa )
  • 250 cm³ płynu amortyzatorowego na elementy resorujące.