MOTO GUZZI

MOTO GUZZI NUOVO FALCONE 1970

Moto Guzzi Nuovo Falcone to duża jednocylindrówka  500 ccm pojemności, o leżącym cylindrze, wzorowany na wcześniejszym modelu Falcone. Konstrukcja silnika ma swoje korzenie w 1921 roku. Poziomo zamontowany cylinder wysuwa się do przodu z jego dość szczególną głowicą i  pokrywą zaworów. Celem było uzyskanie jak najlepszego chłodzenia w dość ciepłym włoskim klimacie. Problem w tym, że rama musi być się trochę dłuższa, aby pomieścić dość długą jednostkę napędową.

Silnik ma tradycyjnie bardzo duże i ciężkie koło zamachowe (osłonięte w tym modelu pokrywą z aluminium). Prędkość maksymalna około 126 km/h na godzinę, 0-60mk/h w około 9 sekund , ale nie chodzi tu o szybkość.

Z założenia miał to być prosty i bezawaryjny motocykl. I taki też jest!  Potężny wolnoobrotowy silnik, charakteryzujący się dużym momentem obrotowym,  osiąga jak na singla bardzo duże przebiegi.  Znane są przykłady, iż  egzemplarze o przebiegu około 100 000 km nadal mają bardzo dobrą kompresję i łatwy rozruch. Motocykl  jest tak brzydki, że aż piękny. Ale czy dźwig, spychacz, koparka są piękne? Nie! One mają spełniać powierzone im obowiązki i Falcone taki właśnie jest.

Moto Guzzi stworzył i sprzedawał ten model w latach  1969 – 1976, w zasadzie wyłącznie dla  policji, wojska, straży  i innych służb państwowych. Wyprodukowano także niewielką partię modelu cywilnego Nuovo Falcone Civile (ostatnia wersja z chromowanymi błotnikami) oraz wersję specjalną Sahara, przeznaczoną dla armii jednego z afrykańskich krajów. Jak głosi plotka, motocykle te nie zostały odebrane, a firma sprzedała je w sieci swojej sprzedaży. Modele stały się dużym, kolekcjonerskim rarytasem.

 

W kolejności od lewej: Civile, Sahara, Military

Dane techniczne

Model militarny i cywilny –w przypadku różnic dane dla modelu cywilnego umieszczono w nawiasie.

SILNIK

Czterosuwowy,  1 cylinder ustawiony poziomo, średnica 88 mm, skok 82 mm, pojemność 499cc, stopień sprężania 6,85: 1, maksymalna moc 26,2 KM (32 KM)  wg SAE przy 4800obr/min,  korpus silnika dzielony w płaszczyźnie pionowej, odlany z aluminium, cylinder aluminiowy, wał korbowy kuty, ułożyskowanie korbowodu na panewkach, główne łożyska wału kulkowe, łok odlany z ze stopu aluminium. Rozrząd typu OHV, zawory sterowane za pomocą popychaczy umieszczonych w aluminiowej osłonie cylindra, wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika, napędzany kołami zębatymi z wału. Luzy zaworowe przy zimnym silniku: – ssący 0,10 mm, wydechowy 0,20 mm

 

ZASILANIE
Gaźnik zasilany benzyną  grawitacyjnie ze zbiornika, dwa kraniki paliwa , typ gaźnika: Dell’Orto VHB 29 (Dell’Orto  CD 29)

Smarowanie
System ciśnieniowy z pompą zębatą. Jeden olej stanowi smarowanie silnika, skrzyni i sprzęgła.  Pompa jest napędzany parą kół zębatych o zębach śrubowych. Filtr oleju w skrzyni korbowej (podwójne sitko plastikowe zamocowane do korka spustowego) Normalne ciśnienie smarowanie 3,8 ÷ 4,2 kg / cm ² (regulowane przez specjalny zawór). Przetwornik sygnalizuje niskie ciśnienie oleju.Pojemność oleju skrzyni korbowej karteru 3 litry, gęstość SAE 20/30 w zimie i 40/50 w lecie.

CHŁODZENIE
Powietrzem, głowica i cylinder ze specjalnymi żebrami  chłodzącymi.

ZAPŁON
Bateryjny z mechanicznym, automatycznym przyśpieszaczem zapłonu, – Odległość między stykami przerywacza 0,42 ÷ 0,48 mm, świeca zapłonowa:  225 wg skali Bosch-Marelli, odległość między elektrodami świecy 0,6 mm

ROZRUSZNIK
Model wojskowy: kickstarter, model cywilny: elektryczny przez dynastarter  lub kickstarter.
UKŁAD WYDECHOWY

Model wojskowy: 1 rura wydechowa z tłumikiem składającym się z dwu komór, model cywilny: 1 rura wydechowa połączona z dwoma  tłumikami

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-skrzynia biegów poprzez koła zębate – stosunek R = 1: 2 (z 30/60);sprzęgło –
7 tarczowe pracujące w kąpieli olejowej  na głównym wale przekładni,  sterowanie dźwignią ręczną na kierownicy (po lewej stronie). Skrzynia biegówczterobiegowa,  sterowana dźwignią nożną po prawej stronie motocykla, o przełożeniach:

– na pierwszym biegu 1: 3.21
– na drugim biegu 1: 1,80
– na trzecim biegu 1: 1,25
– na czwartym biegu 1: 1
Przeniesienie napędu na koło tylne – łańcuch rolkowy 5/8”- 90 ogniw.  Przełożenie tylne koło w zależności od zastosowanej tylnej zębatki: 1: 2.187 (z 16/35) lub 1:2,062 (z16/33)

RAMA
Rurowa, podwójna, zamknięta

ZAWIESZENIA:
Przednie – widelec teleskopowy z hydraulicznymi amortyzatorami;  tylne- wahacz z elementami resorująco-tłumiącymi (hydrauliczne amortyzatory), sprężyny z regulowanym naciągiem (dwie pozycje, Max i Min)

KOŁA
Przednie i tylne szprychowe,  obręcze 18 x 3,  opony- przód i tył 3,50 R18
Ciśnienie w oponach:
Przód 1,5 kg / cm ²
Tył 1,75 kg / cm ² lub  2,60 z pasażerem

HAMULCE

Przedni – bębnowy z podwójnym rozpierakiem uruchamiany dźwignią z prawej strony kierownicy. Tylny – bębnowy z pojedynczym rozpierakiem uruchamiany poprzez dźwignię nożną z lewej strony motocykla

WYMIARY I WAGA
– Rozstaw osi 1,45 m
– Maksymalna długość m 2,17m(2,21)
– Maksymalna szerokość  z szybą 0,805 m
– Szerokość bez szyby 0,77m (0,8)
– Wysokość (bez obciążenia) z przednią szybą 1,495 m
– Wysokość bez szyby 1,04m ( 1,11)
– Prześwit  0,150 m
– Masa motocykla 214 (194)kg

OSIĄGI  

Prędkość maksymalna na poszczególnych biegach  :
1. bieg 39,6km/h(42,2)
2. bieg 70,6km/h(75,3)
3. bieg 101,7km/h(109,2)
4. bieg  127km/h(138)
Zdolność pokonywania wzniesień:
1. bieg 76% (50%)
2. bieg 31%
3. bieg 15%
4 bieg 7,5%

A na koniec posiadacze Guzzi i BMW 😉